Helgrapport

Lata dagar och underbara Australien. Sitter i sängen och bara myser och njuter av ledigheten. Har haft en jätte mysig helg bestående av fest, stranden och shopping. I fredags bjöd Katerina in mig till hennes boende (hon coutchsurfar så hon bor i ett kollektiv) där det vankades fest. Mötte en del människor som jag tidigare mött på modevisningsfesten samt nya ansikten vilket var jätte trevligt och det var skoj att komma ut lite. Lördagen fick ägnas åt att sova ikapp några timmar så låg och snusa till halv ett med några få avbrott när barnen lekte högljut, så himmla underbart att sova ibland. Vakna till strolande sol och inte ett moln på himmlen så tog tillfället i ackt och packa strandväskan och skynda ner till havet där jag låg som en klubbad säl resten av dagen och bara bättra på brännan. Fick på kvällen besök av Felicie som behövde hjälp med sin nyinköpta mac som jag trodde jag skulle kunna bistå med men icke. Fick istället ringa stackars Robin som låg och sov så han fick agera datasuport på morgonkvisten haha. Idag blev det också lite sovmorgon, dock inte lika länge. Var molningt idag så såg min chans att åka och shoppa lite vilket jag inte gjort på länge. Det jag skulle ha var en födelsedagspressent till Cissi, en långklänning(ar) till mig samt svarta enkla vardagsskor. Kom istället hem med ett par högklackade skor som kommer pryda mina fötter i sommar. Spontanköp är alltid välkommna.

Saknar Alex massor, så himmla tomt här utan henne vissa dagar. Men nu är det inte lång tid kvar tills jag kommer hem och det ska bli skönt på sitt sätt. Saknar Kalles kaviar, lövskogar, svenska sjöar, mina kamrater, familj, pojkvän, svenska språket, plockgodis och ljusa sommarkvällar med rosé.

Världens sötaste Edie i fredags när vi hade bygga-kloss-dag

Försöker inte att överanstränga mig

Mina nya skor

Weekend

Har ju inte uppdaterat sen helgen vilket är förargligt då det finns mycket att berätta. Åkte på en weekend med familjen plus fem andra familjer till en campingplatts ca två timmar utanför Newcastle. Där var tanken att vi skulle spendera otaliga trevliga timmar med bad, mat, lek och avslappning vilket var mycket uppskattat av alla. Första kvällen gick mest ut på att packa upp, äta pasta, bada i poolen och mysa framför Sherek. Lördagen började glatt omkring halv sju på morgonen när barnen vakna upp och börja leka. Jag som då dela rum med de två äldsta hade problem att inte delta i detta uppvaknande så det var bara att ta tag i dagen. Dock var det regn i luften denna dag men det hindra inte barnen från att bada i poolen och när monsunregnet satte igång tyckte de bara det blev ännu roligare. För oss påklädda stackare med elektroniska grejer samt kameror i händerna tyckte dock detta var en mindre lyckad förteelse. Fick istället bli mys inomhus tills regnet upphörde. Blev sedan grillning på kvällen vilket i mina ögon är signaturen för en lyckad semester. Söndagen blev mer bad, promenader vid stranden samt sjön och annat trevligt. Såg också för första gången en levande, fri, varan under söndagen. Var på väg till stranden vandrandes en sjukt smal stig bland massa buskar när jag ser i ögonvrån hur något rör sig och jag i ren förvåning ställer mig på stället hoppandes och skrikandes. Lyckades skrämma iväg varanen innan jag han ta en bild samt skrämde nästan iväg alla ungar med mitt skrikande. De är sjukt stora de där djuren, måste vart över en meter. Efter denna upplevelse var semestern slut och vi begav oss hem igen.

Kom nu precis hem från mysträff med Katerina som inkludera milkshake, kaka och glass. Ikväll strunta vi i allt vad badsäsong heter. Börja också planera på en eventuel resa vi ska göra i slutet av april upp längs Guldkusten!!

En bild säger mer än tusen ord. Här en som talar om stämningen i bilen mellan varven haha

Campingplatsen

Ljuvlig strand

Sjukling

Ligger i sängen och känner mig extremt ynklig. Min näsa är helt igenkorkad och min kropp känns allmänt mosig och öm. Tänk att jag är aldrig sjuk men naturligtvis skulle jag pricka in det när jag är i Australien och bara vill ha skoj. Dock var både Alex och barnen snuviga för några dagar sen så kanske inte är så konstigt att jag också ligger här nu. Men imorgon ska Lisa (mamman), barnen och jag packa in oss i bilen och åka på en liten weekend till något ställe med stugor, mat och lek. Förhoppningsvis blir jag inte sängliggande där, vore ju förargligt.

Igår åkte Alex härifrån och saknar henne redan. Är himmla tomt utan något att prata med och någon som hjälper en genom dagen. Ska försöka ta mig till Italien så fort det finns tid och pengar så jag kan hälsa på henne. Och på tal om resa träffa jag Katerina (en vän jag mött här från Canada) i förrgår kväll och vi diskutera en eventuell resa i april vilket kommer bli toppen. Hellre resa två en ensam!

Tänker också massor på min älskade morfar och hoppas du snart är på banan igen <3

Bild från Alex avskedsfika i tisdag.
(Alex, jag, Katerina, två vänner till Isabella, Isabella & Felicie)

Sightsingdag

Just hemkommen från en lång utflycktsdag tsm med Alex samt barnens farföräldrar. De är så himmla gulliga och vill ta med oss på sightsing så vi får se lite mer av området. Så först åkte vi till parken med djur som jag var i med Felicie och hennes barn då Alex inte sätt någon koala än och ville gärna göra det. Sen åkte vi vidare till en liten by nära en sjö för att förtära lunch och kolla runt lite, så himmla fint där. Sen åkte vi upp på ett berg för att få en överblick över Newcastle och byarna runtom. Åkte sen till en strand och en flod varpå vi tog oss hemåt igen. Chris (farfar) kunde typ alla plattsers histora och mer därtill så var riktigt spännande.

Igår kväll var vi ute en sväng på kvällen och tog oss ett glas på restaurangen som ligger på stranden. Den utsickten kommer jag sakna när jag kommer hem till Sverige. Inte riktigt samma flotta strand som svea rike erbjuder. Dock, Sverige in my heart.

Bild från gårdagen då vi tog ett glas vi havet

Farmor, farfar, Alex och jag

Inte bara koalor som känns exotiskt

Trist

De senaste dagarna har inte vart så spännande och har inte haft mycket att uppdatera om. Dock finns det en tråkig nyhet och det är att Alex åker hem på onsdag då hennes mormor är mycket sjuk och hennes familj behöver henne hemma. Detta innebär för mig ensamhet. Så de kommande 6 veckorna får jag spendera själv tsm med barnen. Lyckligtvis har jag lärt känna lite folk här nere så det kommer inte gå någon nöd på mig men kommer ändå att bli lite ensamt, och om inte annat stressigt. Herregud, hur ska jag kunna hantera dem alla tre själv? Idag var vi på bio och sen i lekparken och det är svårt att hålla ordning på dem alla när de envisas med att gå sin egen väg eller när de alla tre vill hålla handen samtidigt. Får hoppas det går vägen.
Börjar också längta hem nu. Ser fram emot att komma hem till Sverige och träffa alla och avnjutna den svenska sommaren. Sitta på mormor och morfars veranda och äta jordgubbar med mjöl, cykla till Aspen tsm med Ellen, åka ut på havet med båt tsm med Robin osv. Men som sagt, bara 6veckor kvar och sen är den här resan slut.

Jag och Edie på stranden igår

Var en äkta lattemamma idag med tre barn lekandes medan jag sörpla på min dryck

Sydney!

Sydney, vilken stad. Den som ändå hade en flott lägenhet där med utsikt över operahuset och varje dag kunna gå ner till de ljuva gatorna och sippa kaffe och lyssna på exotiska fågelskrik.

Åkte med tåget till Sydney i lördags kväll efter att vi efter mycket ringande fått tag på två sängar, dock i olika rum, på ett hostel nära centralstationen som Erika rekomenderat. Anledningen till att det var fullbokat överallt var att det var en jättestor gay-parad i stan just den kvällen. Dock missa vi paraden då vi kom fram vid åtta och då ville äta men tog oss iaf ut sen tsm med några vi träffa på hostlet. Gick till någon bar/nattklubb där vi hängde innan vi drog oss hem för att sova. På söndagsmorgonen ringde alarmet kl halv 8 då vi tänkte att vi skulle va ute i god tid så vi kunde spendera hela dagen med sightsing. Börja först med att byta hostel då Alex tyckte vi skulle ta ett billigare andra natten så traksa runt stadens gator för att hitta det varpå vi hiva in väskorna i receptionen och gav oss iväg igen.

Vår första anhalt blev Sydney Harbour Bridge som vi ämna krossa. Så vi tog långa benet först och börja gå och det var längre än vi trodde. Bron är tydligen mer än en kilometer lång och det är i min mening kanske mycket för att va en bro. Väl över på andra sidan gick vi först lite vilse innan vi tillslut orientera oss fram till hamnen. Tog därifrån färjan som vi trodde skulle ta oss till Operahuset men icke, vi fick först en båttur runt hela hamnen innan vi tillslut (passera t.o.m den kajen vi hoppa på) tog oss över till Operahuset för att äta lunch. Dock räckte inte vår resebudget till en måltid inne i själva operahuset så fick bli McDonalds samt fish & chips på en bänk. Passa också på att ta en kort powernap på trappen under en av de stora kupolerna på byggnaden. Tog sen en promenad genom The Royal Botanic Garden innan vi tog bussen till vad vi trodde var Chinatown. Visa sig va mer en marknad med massa väskor, frukt och sjuksköteskekostymer. Sen vid 18tiden öppna sig himlen till ett monsunregn och vi skynda hem för att avnjuta nudlar och sen krypa till kojs vid halv nio.

Måndagen såg likadan ut: upp vid halv 8, äta frukost, packa väskan och ge oss ut. Hittade en karta över Chinatown på hotellet och det visade sig att vi missat det helt under gårdagen och vart på fel gata, haha. Så återvände idag för att ge det en ny chans. Denna gång hitta vi rätt och fick se lite kineskiska butiker, skyltar och dylikt. Tog sedan tåget tillbaka till Newcastle omkring 12 för att sedan totaldäcka i sängen.

En kortfattad berättelse om dessa två dagar.

På tåget mot Sydney

Utsikten från bron

Promenadstråket på bron

The Royal Botanic Garden

Väl över på andra sidan

Vy från färjan

Trappen upp till Operahuset

Inne i en del av Chinatown

Bränd och bullar

Svensk sommar? Ja jag tror det svenska regnet har emigrerat till Australien för hujuj vad det regnar. Inte en solstråle på hela dagen, bara monsunregn. Tror iofs det var bra att jag inte kunde komma i kontakt med sol då resultatet efter gårdagens strandvistelse resultera i lättare bränskada. Eller brännskada är en överdrift men har ytterst tydliga linjer mellan vitt och rödbrunt samt viss sveda. Så för att få dagen att gå tog jag initsiativet att baka kanelbullar och bringa en svensk anda som grädden på moset tll regnet. Gick hem hos alla som förtärde en bulle så kan känna mig stolt. Var dock en nagelbitare om det skulle bli ätbart då första degen fick slängas då jästen inte fungera (de är tydligen omöjligt att få tag på färsk jäst här men hade turen att få en bit från en butik som hade fryst färskjäst, vilket inte fungerar) så i andra sattsen blev det torrjäst. Sen är inte heller pärlsocker något som tagit sig över havet så fick garnera med strössel i vackra kulörer.

Imorgon blir det Sydney och stannar till måndag kväll, ska bli så skoj. Hoppas bara vi hittar ett hostel att bo på annars blr det improvisation haha.