Roadtrip!

Åter i Newcastle efter en vecka på vägarna, fasiken va underbart det var att roadtripa! Men som sagt, att reseplanera var fullkomligt onödigt, redan första timmarna la vi undan planeringen och körde på improvisation.

Börja med att inte stanna i parker eller småstäder utan trampa gasen i botten och tog sikte mot Surfers Paradise för att få hela söndagen där. Det gick sådär, för när man trampar gasen i botten är det lätt att slita på däcken och få punktering mitt ute i ingenstans, i totalmörker och duggregn. Så fick bli en spontancamping i lastbilen som vi som tur var utrustat med madrasser, sovsäckar, vin och lufthål (som även fungerar som dusch vid regn..). Nästa morgon fick vi som tur va sikte på en gårt lite längre in i skogskanten som vi avla ett besök hos. De blev minst sagt förvånade när vi dök upp i pyamas vid ytterdörren kl 8 på morgonen och vädja om hjälp. Lyckligtvis bodde där ett fantastiskt par som bjöd på joucie, livshistorier och turistinfo medan de hjälpte oss ommöblera däcken på lastbilen så vi fick köra med 5 däck istället för 6, vilket skulle fungera tills vi fick tag på ett nytt.

På vägen upp mot Surfers Paradise gjorde vi ett antal stopp i små pitoreska byar, vingårdar, vattenfall och typ regnskogar. Vattenfallen och utsikten där var bland det mest fantastiska jag sätt, underbara natur! Dock gjorde regnskog skäl för sitt namn och blev skapligt blöta och kalla.

Resan fortsätter sedan upp till Surfers Paradise där vi parkerar precis vid stranden varpå vi kör raggardusch och går ut för att göra stan en söndagkväll. Efter et tag sluta vi upp på en bar där ett helt gäng brasilianare tagit över dansgolvet och börjat svänga sina lurviga, något man inte är sen att hänga på. Jäklar vilka höftrörelser de hade, man stod skapligt mycket i lä haha, men kul var det. Dagen efter vakna vi upp precis framför stranden och börja dagen med ett dopp, dusch och tansborstning mitt på playan. I dessa lägen får man inte va generad. Tog oss sedan ut på en sightsingtur i området och tog oss på eftermiddagen till ett vattenland i utkanten av stan. Dock regna det fortfarande lite men blöt som blöt. Usch va roligt det är med vattenland, vi sprang omkring som tre stora barn och åkte allt. På vägen hem fick vi se en skylt med Vaxmuseum som vi tänkte kunde va något utöver det vanliga att gå på. Så fick en guidad tur i skräckkammaren med massa avbilder på hur man tortera människor för i tiden, fick se massa kändisar, plus en av tre exemplar i världen av en egengjord avbild av Madame Tussauds.

Blev sen ytterligare en natt i Surfers Paradise innan vi börja resan upp mot Harvey Bay. Anlände till Paddys mamma tidig kväll där vi korka upp några flaskor vin och satt och diskutera livet tills vi slockna. Så underbart att sova i en normal säng efter att ha sovit på blöta madrasser i en lastbil i tre nätter. På onsdagen blev det mest att slöa, se sig omkrgin och bara låta bilen stå. På kvällen blev vi bjudna på middag hos Paddys bror och familj vilket också var trevligt, ett riktigt mål mat. Sov sedan över där och vakna denna gång upp precis framför en pool, inte heller illa pinkat. Så bestämde oss för att jobba på brännan.

Fredagen nalkas och jag och Katerina ska nu bege oss upp till Agnes Waters för dykning, surfin samt träffa Niklas och ha lite katrineholmsåterträff. Men så klart funkar inte biljäveln. Dagen innan hade Paddy bytt filter vilket lett till att luft kommit in i motorn, något som tydligen inte är så bra. Så i några tappra försök att åtgärda detta med hjälp av att pumpa, blåsa med munnen, ta till en lövblås, besvärat ex antal mekaniker, tycker tillslut en verkstad så synd om oss så de erbjuder sig att komma ut och hjälpa oss och ja, problemet löst. Dock kom vi iväg 5h senare än planerat men bättre sent än aldrig. Så tidig kväll rullar vi in på Hostlet där Niklas jobbar och kvällen är gjord. Så himmla roligt att komma upp dit, en helt annan livsstil än här nere i Newcastle. Nästa gång jag kommer till Australien blir det Queensland för hela slanten.

På lördagen är vi uppe i ottan för nu ska här dykas. Åker och köper lite välbehövlig frukost och beger oss sen till hamnen för att entra båten ut till Lady Musgrave som är en ö plus en vik som tillhör Stora Barriärrevet. Har aldrig vart med om så blått vatten, så vacker omgivning och så mycket exotiska fiskar. Jag börjar med att göra ett scubadiving-dyk medan Katerina utforskar ön. Vi var 6 personer i min grupp som körde ett bergsdyk på 10meter på revets utsida. Fanns så mycket skojiga fiskar att ta kort på att ibland fick de knacka på mig för att jag skulle följa efter gruppen istället för att på egen hand simma efter fiskarna med kameran i högsta hugg. Efter dyket så blev det lunch och efter det var det snorkling på egen hand vilket vi inte var sena med att sätt igång med. Så fort man kom i vattnet insåg man att under hela båten och bryggan vimla det av fiskar på närmare en halvmeter stora. Var bl.a. pirayor, någon svärdfiskliknande fisk och andra färgglada saker. Så himla coolt, försökte ta kort på dem alla, ber nu till gud att min undervattenskamera ska fungera och gå att framkalla. Efter dyken blev det hemfärd till Hostlet igen för att fira katerinas 21års dag med vin, beer-pong och goda vänners lag. Underbart avslut på dagen.

Nu kan man ju tro att vi skulle va totalt avdankade efter så många äventyr men nähe, sita dagen i Agnes Waters ska inte avläggas på att sova utan upp halv åtta för att boka surflektion. Medan vi väntar på bekräftelse från företaget kör vi ner till stranden för att äta frukost och njuta av utsikten. Medan vi sitter där kommer denna surfherre (skulle gissa 40-50år men då hyn ser ut som läder är det svårt att uppskatta) upp bredvid bilen och börjar snacka om hur han beundrar vår målade lastbil osv. Vi blir sen erbjudna frukost tsm med han och hans vän som står och grillar ägg och mackor på stranden, inte helt fel. Det visar sig sen att den grupplektionen vi tänkt köpa var ett skämt och inget att rekomendera så de erbjuder sig att lära oss privat istället. Hur bra är inte det? Några timmars privatlektion med ett surfproffs och hans gamla elev helt gratis istället för att betala för att va en stackare bland 20 andra med en lärare. Var så himmla roligt att surfa, jag tror jag hittat mitt kall i livet. Stod upp en längre tid på tredje försöket och efter det var det bara att tuta och köra. De plaska runt i vattnet bredvid och skrek "paddla", "stå", "vart tog du vägen" (när man försvann bland vågorna) och bara var allmänt trevliga. En så sjukt lyckad dag, både jag och Katerina stuttsa av glädje när vi insåg att vi surfat haha.

Sen var denna roadtrip till ända och det var bara att säga hejdå till Niklas, packa in sig i bilen och köra ner till Harvey Bay och plocka upp Paddy och sen börja köra neråt. Vid det här laget var man rätt så trött så fick bli en powernap i bilen på 6h innan vi kunde fortsätta. Efter 19h körtid var vi tillbaka i Newcastle igen.
Australien in my heart.

Vårt diskreta färdmedel

Hela gänget vid det första vattenfallet

Andra vattenfallet

På morgonkvisten fick vi till och med vakterna att dansa

Morgonrutin direkt på stranden

Madam Tussaud

Snorkling vid Stora Barriärrevet

Beer-pong när det är som bäst

Surflektion

Åter hem till verkligheten

två veckor kvar!

Håll i hatten, nu är det bara 14 dagar kvar till jag anländer till Sverige igen. Har alltså redan vart här i 2.5 månader vilket jag sjäv känner mig lite chockad över och tiden har riktigt rusat iväg. Men det ska bli ack så skönt att komma hem och träffa alla igen. Kommer göra en rivstart med att Robin kommer och hämtar mig på flygplattsen och sen sover vi på hotell i Stockholm fram till lördag. På lördagen kommer mamma, Cissi, moster Helena och kusin Isabelle upp och vi ska göra stan på dagen och sen blir det Dirty Dancing-musikalen på kvällen. Sen blir det hem till Julita på kvällen och sen träffa pappsen, mormor och morfar, farmor, alla mina kära kamrater (förutom Viran som fått för sig att flytta till Island en vecka innan jag kommer hem) och bara bli av med jetlegget. Sen blir det Göteborg och arbetsintervjuver om jag har turen på min sida och sen blir det jobbjobbjobb!

Sitter nu och gör lite allmän packning inför vår roadtrip imorgon samt gör någon form av nytta, så som att städa. Det här med att packa är verkligen vansinnigt tråkigt, finns liksom inget slut på det. Alltid är det nått man glömt eller något man packat ner som kan tyckas onödigt. Sen när väl resan är slut ska man packa ur skiten igen och för min del bara in med det i tvättmaskinen och sen åker de ner i stora resväskan igen. Och sen packa upp, igen...

Vår resplan för kommande vecka är något liknande som följer:

• Vi beger oss imorgon bitti och tar sikte mot Crowdy Bay National Park där det blir lunch och sen tar vi oss upp till Port Macquaire och sover där. Detta är en tripp på ca 25mil.
  • Dagen efter tar vi sikte mot Byron Bay för lite strandupplevelser och mys. Upp hit är det ca 40mil.

• Efter detta blir det lite luddigt angående om vi ska stanna i Surfers Paradise och Brisban i någon dag eller om vi ska ge oss på resan upp till Harvey Bay direkt (50mil) till Paddys moder och stanna där ett par dagar och sen åka ner till Brisban och fira Katerinas 21års dag som är nästa lördag innan vi beger oss tillbaka till Newcastle. Får se vilket vi beslutar oss för, beror nog lite på vädret också, inte superskoj att va på stranden om det regnar.

Sen kommer den här reseplaneringen naturligtvis inte funka. Vi kommer göra allting annurlunda och tidsplanen är troligtvis helt absurd men alltid bra att ha någon form av plan haha.

Efter denna netta tripp på 200mil kommer det bli skönt att komma hem till lilla Sverige igen!

Påskafton

Glad påsk! Denna påskafton bestod inte av mormors mat, påskägg, släktmys med familj och pojkvän eller påskkärringar som ringer på dörren. Nej, istället blev det en utflyckt till Anna Bay tsm med Katerina och Felicie för att ligga på stranden och kolla på sandöknen som är belagd bredvid. Stranden var välokuperad av turister och bilar så var väl inte jättevackert men när man bara ligger och blundar insmord i olja så spelar det inte jätte stor roll då man ändå bara ser insidan på ögonlocken. Men efter solningen tog vi våra grejer och trava ut i vad som ser ut som en öken. Är sanddyner så långt ögar når med vit finkornig sand som man kan ge sig ut i med kamel, häst eller safaribil. Vi valde att ta till fötterna och gå upp en bit och ta massa bilder. Oturligt nog dog min kamera redan vid stranden, Felicies kamera dog efter att vi hunnit ta en del bilder i sanden och Katerinas kamera fick avsluta projektet men dog på bussen medan vi kolla på bilderna. Alltid bra att ha med sig för många kameror än får få.

Väl hemma upptäckte jag att en tredjedel av öknen följt med mig hem så blev till att sandsanera alla kläder, kameror och dylikt. Avsluta kvällen med en skål havregrynsgröt med kanel och socker, en tämligen ovanlig påskmiddag men fick duga.

Den 14e april åker jag, Katerina och hennes kompis Pati (tror han stavar så) på en roadtrip, äntligen har vi tagit tag i det hela!! Planen är att packa in oss i hans lilla lastbilsliknande sak, köra upp för Guldkusten, Brisban, upp till Harvey Bay och hälsa på hanns familj, kanske åka upp till Agens Water och hälsa på Ziken och sen köra hela vägen tillbaka. Är en tripp på ca 1075km enkel väg så lär bli borta i 7-10dagar så vi hinner stanna en del på vägen och va turistiga. Ska bli så himmla roligt! Och sen efter det är det bara 3 dagar kvar tills jag åker hem till Sverige, herregud vad tiden har gått fort.

Anna Bay

Så gulliga! (man ser öknen i bakgrunden, ända bilden jag har på den här kameran..)

Fler Bilder från öknen kommer när jag snott de andras minneskort och fört över bilderna till min dator.

Sydney omgång två

Sydney är verkligen helt fantastiskt och speciellt när man har underbart sällskap! Jag och Katerina tog tåget i lördags morse för att entra storstaden och va turistiga. Tog in på samma hostell som jag och Alex var på sist och var lika nöjd med det den här gången också. När vi väl slängt in grejerna så begav vi oss på en promenad neråt hamnen där Sydney Aquarium ligger för vi tänkte det kunde va spännande att se exotiska fiskar när man ändå är här. Fanns så sjukt mycket skumma djur där inne som tex de här superstora krabborna dom fiskar på Discoverychanel, jätte stora hajar och massa Hitta Nemo-fiskar och hanns kompisar. Fick också lära oss att det är typ en chans på millionen att bli dödad av en haj medan det är ovanligt vanligt att bli dödad av en fallande cocosnöt. Känns ju betryggande att man nu kan simma runt i havet utan att va rädd, eller? Hörde just på nyheterna att en kille just blivit dödad av en haj så vet inte riktigt vad jag ska tro längre.

Efter akvariet så tog vi en promenad runt hamnen till operahuset och under den sträckan hann vi med att se hela 12 pågående bröllop och fotograferingar. Helt galet vad folk var inne i giftassvängen just den lördagskvällen! Väl vid operahuset börja Katerinas jakt på ett Starbucks, något hon haft abstinens på sen hon kom hit så blev en iskaffe i solen innan vi börja traska tillbaka till hostlet. Där mötte vi upp våra rumskompisar från Irland och England för att sedan gå upp på taket och dricka vin varpå vi gick ut en sväng på stan. Blev dock inte så sent eftersom vi skulle upp tidigt på söndagen.

Eftersom vädret var helt fantastiskt på söndagen så beslöt vi oss för att åka till Bondai Beach och agera klubbade sälar hela dagen och bara jobba på brännan. Den stranden var inte att leka med, aningen större och mer befolkad än sjöarna runt Julita. Smörjde in oss i cocosolja och somna sen på stranden så blev aningen mer solbrännd än vi var innan haha. Börja dock regna framåt eftermiddagen så tog vårt pick och pack och drog tillbaka in till stan för att avnjuta ytterliggare ett Starbucks-besök innan vi sprang tillbaka till tåget och åkte hem.

Summan av kardemumman, en helt fantastiskt rolig helg!!

En söt liten fisk från akvariet

Under en av tankarna fyllt med hajar och rockor

Världens godaste, och största, skål med soppa

Grrr

Bondai Beach

Helgrapport

Lata dagar och underbara Australien. Sitter i sängen och bara myser och njuter av ledigheten. Har haft en jätte mysig helg bestående av fest, stranden och shopping. I fredags bjöd Katerina in mig till hennes boende (hon coutchsurfar så hon bor i ett kollektiv) där det vankades fest. Mötte en del människor som jag tidigare mött på modevisningsfesten samt nya ansikten vilket var jätte trevligt och det var skoj att komma ut lite. Lördagen fick ägnas åt att sova ikapp några timmar så låg och snusa till halv ett med några få avbrott när barnen lekte högljut, så himmla underbart att sova ibland. Vakna till strolande sol och inte ett moln på himmlen så tog tillfället i ackt och packa strandväskan och skynda ner till havet där jag låg som en klubbad säl resten av dagen och bara bättra på brännan. Fick på kvällen besök av Felicie som behövde hjälp med sin nyinköpta mac som jag trodde jag skulle kunna bistå med men icke. Fick istället ringa stackars Robin som låg och sov så han fick agera datasuport på morgonkvisten haha. Idag blev det också lite sovmorgon, dock inte lika länge. Var molningt idag så såg min chans att åka och shoppa lite vilket jag inte gjort på länge. Det jag skulle ha var en födelsedagspressent till Cissi, en långklänning(ar) till mig samt svarta enkla vardagsskor. Kom istället hem med ett par högklackade skor som kommer pryda mina fötter i sommar. Spontanköp är alltid välkommna.

Saknar Alex massor, så himmla tomt här utan henne vissa dagar. Men nu är det inte lång tid kvar tills jag kommer hem och det ska bli skönt på sitt sätt. Saknar Kalles kaviar, lövskogar, svenska sjöar, mina kamrater, familj, pojkvän, svenska språket, plockgodis och ljusa sommarkvällar med rosé.

Världens sötaste Edie i fredags när vi hade bygga-kloss-dag

Försöker inte att överanstränga mig

Mina nya skor

Weekend

Har ju inte uppdaterat sen helgen vilket är förargligt då det finns mycket att berätta. Åkte på en weekend med familjen plus fem andra familjer till en campingplatts ca två timmar utanför Newcastle. Där var tanken att vi skulle spendera otaliga trevliga timmar med bad, mat, lek och avslappning vilket var mycket uppskattat av alla. Första kvällen gick mest ut på att packa upp, äta pasta, bada i poolen och mysa framför Sherek. Lördagen började glatt omkring halv sju på morgonen när barnen vakna upp och börja leka. Jag som då dela rum med de två äldsta hade problem att inte delta i detta uppvaknande så det var bara att ta tag i dagen. Dock var det regn i luften denna dag men det hindra inte barnen från att bada i poolen och när monsunregnet satte igång tyckte de bara det blev ännu roligare. För oss påklädda stackare med elektroniska grejer samt kameror i händerna tyckte dock detta var en mindre lyckad förteelse. Fick istället bli mys inomhus tills regnet upphörde. Blev sedan grillning på kvällen vilket i mina ögon är signaturen för en lyckad semester. Söndagen blev mer bad, promenader vid stranden samt sjön och annat trevligt. Såg också för första gången en levande, fri, varan under söndagen. Var på väg till stranden vandrandes en sjukt smal stig bland massa buskar när jag ser i ögonvrån hur något rör sig och jag i ren förvåning ställer mig på stället hoppandes och skrikandes. Lyckades skrämma iväg varanen innan jag han ta en bild samt skrämde nästan iväg alla ungar med mitt skrikande. De är sjukt stora de där djuren, måste vart över en meter. Efter denna upplevelse var semestern slut och vi begav oss hem igen.

Kom nu precis hem från mysträff med Katerina som inkludera milkshake, kaka och glass. Ikväll strunta vi i allt vad badsäsong heter. Börja också planera på en eventuel resa vi ska göra i slutet av april upp längs Guldkusten!!

En bild säger mer än tusen ord. Här en som talar om stämningen i bilen mellan varven haha

Campingplatsen

Ljuvlig strand

Sjukling

Ligger i sängen och känner mig extremt ynklig. Min näsa är helt igenkorkad och min kropp känns allmänt mosig och öm. Tänk att jag är aldrig sjuk men naturligtvis skulle jag pricka in det när jag är i Australien och bara vill ha skoj. Dock var både Alex och barnen snuviga för några dagar sen så kanske inte är så konstigt att jag också ligger här nu. Men imorgon ska Lisa (mamman), barnen och jag packa in oss i bilen och åka på en liten weekend till något ställe med stugor, mat och lek. Förhoppningsvis blir jag inte sängliggande där, vore ju förargligt.

Igår åkte Alex härifrån och saknar henne redan. Är himmla tomt utan något att prata med och någon som hjälper en genom dagen. Ska försöka ta mig till Italien så fort det finns tid och pengar så jag kan hälsa på henne. Och på tal om resa träffa jag Katerina (en vän jag mött här från Canada) i förrgår kväll och vi diskutera en eventuell resa i april vilket kommer bli toppen. Hellre resa två en ensam!

Tänker också massor på min älskade morfar och hoppas du snart är på banan igen <3

Bild från Alex avskedsfika i tisdag.
(Alex, jag, Katerina, två vänner till Isabella, Isabella & Felicie)

Sightsingdag

Just hemkommen från en lång utflycktsdag tsm med Alex samt barnens farföräldrar. De är så himmla gulliga och vill ta med oss på sightsing så vi får se lite mer av området. Så först åkte vi till parken med djur som jag var i med Felicie och hennes barn då Alex inte sätt någon koala än och ville gärna göra det. Sen åkte vi vidare till en liten by nära en sjö för att förtära lunch och kolla runt lite, så himmla fint där. Sen åkte vi upp på ett berg för att få en överblick över Newcastle och byarna runtom. Åkte sen till en strand och en flod varpå vi tog oss hemåt igen. Chris (farfar) kunde typ alla plattsers histora och mer därtill så var riktigt spännande.

Igår kväll var vi ute en sväng på kvällen och tog oss ett glas på restaurangen som ligger på stranden. Den utsickten kommer jag sakna när jag kommer hem till Sverige. Inte riktigt samma flotta strand som svea rike erbjuder. Dock, Sverige in my heart.

Bild från gårdagen då vi tog ett glas vi havet

Farmor, farfar, Alex och jag

Inte bara koalor som känns exotiskt

Trist

De senaste dagarna har inte vart så spännande och har inte haft mycket att uppdatera om. Dock finns det en tråkig nyhet och det är att Alex åker hem på onsdag då hennes mormor är mycket sjuk och hennes familj behöver henne hemma. Detta innebär för mig ensamhet. Så de kommande 6 veckorna får jag spendera själv tsm med barnen. Lyckligtvis har jag lärt känna lite folk här nere så det kommer inte gå någon nöd på mig men kommer ändå att bli lite ensamt, och om inte annat stressigt. Herregud, hur ska jag kunna hantera dem alla tre själv? Idag var vi på bio och sen i lekparken och det är svårt att hålla ordning på dem alla när de envisas med att gå sin egen väg eller när de alla tre vill hålla handen samtidigt. Får hoppas det går vägen.
Börjar också längta hem nu. Ser fram emot att komma hem till Sverige och träffa alla och avnjutna den svenska sommaren. Sitta på mormor och morfars veranda och äta jordgubbar med mjöl, cykla till Aspen tsm med Ellen, åka ut på havet med båt tsm med Robin osv. Men som sagt, bara 6veckor kvar och sen är den här resan slut.

Jag och Edie på stranden igår

Var en äkta lattemamma idag med tre barn lekandes medan jag sörpla på min dryck

Sydney!

Sydney, vilken stad. Den som ändå hade en flott lägenhet där med utsikt över operahuset och varje dag kunna gå ner till de ljuva gatorna och sippa kaffe och lyssna på exotiska fågelskrik.

Åkte med tåget till Sydney i lördags kväll efter att vi efter mycket ringande fått tag på två sängar, dock i olika rum, på ett hostel nära centralstationen som Erika rekomenderat. Anledningen till att det var fullbokat överallt var att det var en jättestor gay-parad i stan just den kvällen. Dock missa vi paraden då vi kom fram vid åtta och då ville äta men tog oss iaf ut sen tsm med några vi träffa på hostlet. Gick till någon bar/nattklubb där vi hängde innan vi drog oss hem för att sova. På söndagsmorgonen ringde alarmet kl halv 8 då vi tänkte att vi skulle va ute i god tid så vi kunde spendera hela dagen med sightsing. Börja först med att byta hostel då Alex tyckte vi skulle ta ett billigare andra natten så traksa runt stadens gator för att hitta det varpå vi hiva in väskorna i receptionen och gav oss iväg igen.

Vår första anhalt blev Sydney Harbour Bridge som vi ämna krossa. Så vi tog långa benet först och börja gå och det var längre än vi trodde. Bron är tydligen mer än en kilometer lång och det är i min mening kanske mycket för att va en bro. Väl över på andra sidan gick vi först lite vilse innan vi tillslut orientera oss fram till hamnen. Tog därifrån färjan som vi trodde skulle ta oss till Operahuset men icke, vi fick först en båttur runt hela hamnen innan vi tillslut (passera t.o.m den kajen vi hoppa på) tog oss över till Operahuset för att äta lunch. Dock räckte inte vår resebudget till en måltid inne i själva operahuset så fick bli McDonalds samt fish & chips på en bänk. Passa också på att ta en kort powernap på trappen under en av de stora kupolerna på byggnaden. Tog sen en promenad genom The Royal Botanic Garden innan vi tog bussen till vad vi trodde var Chinatown. Visa sig va mer en marknad med massa väskor, frukt och sjuksköteskekostymer. Sen vid 18tiden öppna sig himlen till ett monsunregn och vi skynda hem för att avnjuta nudlar och sen krypa till kojs vid halv nio.

Måndagen såg likadan ut: upp vid halv 8, äta frukost, packa väskan och ge oss ut. Hittade en karta över Chinatown på hotellet och det visade sig att vi missat det helt under gårdagen och vart på fel gata, haha. Så återvände idag för att ge det en ny chans. Denna gång hitta vi rätt och fick se lite kineskiska butiker, skyltar och dylikt. Tog sedan tåget tillbaka till Newcastle omkring 12 för att sedan totaldäcka i sängen.

En kortfattad berättelse om dessa två dagar.

På tåget mot Sydney

Utsikten från bron

Promenadstråket på bron

The Royal Botanic Garden

Väl över på andra sidan

Vy från färjan

Trappen upp till Operahuset

Inne i en del av Chinatown

Bränd och bullar

Svensk sommar? Ja jag tror det svenska regnet har emigrerat till Australien för hujuj vad det regnar. Inte en solstråle på hela dagen, bara monsunregn. Tror iofs det var bra att jag inte kunde komma i kontakt med sol då resultatet efter gårdagens strandvistelse resultera i lättare bränskada. Eller brännskada är en överdrift men har ytterst tydliga linjer mellan vitt och rödbrunt samt viss sveda. Så för att få dagen att gå tog jag initsiativet att baka kanelbullar och bringa en svensk anda som grädden på moset tll regnet. Gick hem hos alla som förtärde en bulle så kan känna mig stolt. Var dock en nagelbitare om det skulle bli ätbart då första degen fick slängas då jästen inte fungera (de är tydligen omöjligt att få tag på färsk jäst här men hade turen att få en bit från en butik som hade fryst färskjäst, vilket inte fungerar) så i andra sattsen blev det torrjäst. Sen är inte heller pärlsocker något som tagit sig över havet så fick garnera med strössel i vackra kulörer.

Imorgon blir det Sydney och stannar till måndag kväll, ska bli så skoj. Hoppas bara vi hittar ett hostel att bo på annars blr det improvisation haha.

Rosa goes Strand

Kanelbullar in my heart

Dagen innan

Det här med att uppdatera samma dag som aktiviteten ägt rum är bra trixigt, är alltid så trött på kvällarna. Men tänkte iaf göra en kvick uppdatering om gårdagen.

Igår fyllde Ella 6år så var paketöppning på morgonen. Hon fick bl.a. en dockvagn i trä som gör sig väl hörd när den rullar på golvet och som kommer bli en utmärkt väckarklocka i framtiden. Av mig och Alex fick hon en pysselbok och en ring som hon genast akivera sig med. När ungarna sen åkt till skolan tog jag mig till pilatesbebisarna och sen snabbt hem igen så jag och Alex kunde ha lunch och sen gå på en utflyckt i staden. Tog oss till det så kallade Penistornet (tornet ser uppenbarligen ut som ett manligt könsorgan) som är ett torn nere vid hamnen som man kan gå upp i där man har en fin utsickt över vatten, stad och allt däremellan. Kul att gå på lite sightsing i staden ibland. Väl hemma tog vi en joggningtur, vi har gett oss tusan på att gå ut minst 5dagar/veckan och springa och göra olika mag- och rumpövingar. Ska försöka slippa vassen iår, är så marigt att alltid trängas där. Men för att kompensera springningen tog vi oss sen ut till Monkey Monkey Monkey som är en restaurang/café för att möta Felicié, Katerina och två av hennes kompisar som vi träffa på modevisningsfesten för snart två veckor sen och ta något att dricka. Jag proppsa på att jag ville ha ett glas vin men det finns tydligen regler här att om man är på en restaurang får man inte dricka alkohol om man inte har något att äta. Lyckades övertyga dem om att en macaron (liten kakliknande sak) minsan räknas som måltid så de gick med på att servera mig ett glas om jag åt upp den haha. Mellan kaffesörplandet, vinpimplandet och kakätandet bestämde vi också att på lördag åker vi till Sydney allihoppa och går på någon karnevalgrej och upplever storstaden i all sin prakt, äntligen!!

Idag har det bara bjudigts på barnpassning så inte mycket att uppdatera om och desamma gäller imorgon. Over and out.

Födelsedagsbarnet

Utsikten från Penistornet

Ett glas vin och en macaron är en ljuv avslutning

Kläder och bajs

Igår brände jag min veckolön på kläder och det känndes bra. Har inte investerat i materiella ting på länge så kännde att det var dags. Men nu efter detta ska jag börja spara så jag kan åka på lite utflyckter och göra roliga saker. Har planerat att åka till Sydney nästa lördag-måndag och vara lite turistiga och sen får vi se vad det blir efter det. Är bra sugen på att lära mig surfa eller ta upp dykingen igen osv. Får se hur det blir. Känner att det vore skoj med en paus från barnpassning i några dagar.

Idag har det bara handlat om barnen. Det har vart skjuts till skolan, måla med vattenfärg, göra middag och torka bajs. Detta bajs. Hur är det möjligt för ett barn att tillverka så mycket avföring på en dag? Höjdpunkten var när Alex gör ett förskräckt skrik, springer efter Edie och jag hör hur hon muttrar innifrån badrummet. Tydligen har Edies trosor mystiskt försvunnigt vilket gör att om det sker en olycka kan bajset spridas vint för våg över hela huset utan att man hinner reagera. Hoppas vi hitta allt annar blir det en kul upptäckt för någon stackare.

Imorgon är vi lediga minus en halvtimme på morgonen och min timma på mammabebis-pilatesen. Får se vad vi hittar på imorgon. Kanske en dag på stranden?

Blidde ett par tygskor, flippflopp, två blusar/tunikor/skjortor, linne och chockrosa kavaj.

Husesyn

Här är några snabba bilder från där jag bor! Orkar inte redigera dem något vidare, är mest tänk som en överblick.

Trädgården

Mitt och Alex rum. Min säng är i vanlig ordning också min garderob/bokhylla/sopptunna.

Kök och vardagsrum. Lite klurigt att fånga allt på bild dock.

Vänster

Har varit väldigt seg dessa kvällar och inte orkat göra några inlägg på bloggen. Sen har det heller inte hänt så mycket de senaste dagarna. Eller jo, det mest spännande värt att upplysa om är att jag lärt mig köra bil på vänster sida om vägen i en vänsterstyrd automatbild, helt galet. Trodde var och varannan minut att nu smäller det snart. Jag menar, det är väldigt förvirrande att åka in i rondeller från fel håll, alltid titta först till höger istället för vänster och bara det faktum att man ska tvingas fickparkera spegelvänt var en nagelbitare. Men hittills ingen skada skedd och får hoppas det fortsätter så. Barnen verkar tycka det är skoj iaf när jag kör dem till och från tåget med radion dunkandes och de tillåts dansa med.

Imorgon väntar ännu en dag med tidig morgon, tågåkande och pilatesbebisar som luktar gott. Ska fotografera huset imorgon också och lägga upp bilder på hela härligheten så ni kan se hur jag bor.